Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
30 березня 2020 року Вища рада правосуддя на позачерговому засіданні затвердила консультативний висновок до проекту Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» (№3279), внесеного на розгляд Кабінетом Міністрів України.
Доповідач з вказаного питання член Вищої ради правосуддя Світлана Шелест, зокрема наголосила, що в умовах пандемії гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, усі гілки влади мають консолідувати свої зусилля на її подолання.
Судова влада не стоїть осторонь проблем та викликів, які постали перед державою, підтримуючи комплекс заходів, спрямованих на протидію поширенню вірусу.
Як було наголошено на засіданні ВРП, жоден суд не припинив виконувати свою функцію в умовах карантину, суди здійснюють розгляд справ, у тому числі і тих, що пов’язані чи виникли у зв’язку з порушенням правил карантину, санітарно-гігієнічних, санітарно-протиепідемічних правил і норм, передбачених Законом України «Про захист населення від інфекційних хвороб», іншими актами законодавства, а також рішень органів місцевого самоврядування з питань боротьби з інфекційними хворобами.
Не припинено судами й розгляд інших невідкладних справ.
«Судді не зупиняють здійснювати правосуддя в цих складних умовах пандемії гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, працюючи в умовах надмірного навантаження та ризиків», – наголосила доповідач Світлана Шелест.
Нагадаємо, що на сьогоднішній день в судовій системі України спостерігається серйозна нестача суддівських кадрів: з передбачених 7295 штатних посад у судах, заповнено лише 5192, з яких 4751 суддя мають повноваження на здійснення правосуддя. У 23 % судів, в основному першої ланки, незаповнені 50 % і більше штатних посад суддів.
У своєму консультативному висновку Вища рада правосуддя також наголосила, що будь-які заходи мають бути законодавчо обґрунтованими, підкріплені відповідними розрахунками та відповідати принципу правової визначеності.
Попри те, що Державному бюджеті України окремо визначаються видатки на утримання судів з урахуванням пропозицій Вищої ради правосуддя, ВРП не була залучена до розробки запропонованих змін до Державного бюджету.
ВРП також звернула увагу, що відповідно до статті 130 Конституції України розмір суддівської винагороди визначається Законом України «Про судоустрій і статус суддів» та не може визначатися іншими нормативно-правовими актами.
При цьому ВРП нагадала, що Конституційний Суд України неодноразово та послідовно вказував на те, що особливий порядок фінансування судів є однією із конституційних гарантій незалежності суддів; встановлена система гарантій незалежності суддів не є їхнім особистим привілеєм.
Неодноразово наголошували на аналогічних принципах і міжнародні інституції.
З огляду на викладене у своєму консультативному висновку Вища рада правосуддя зауважила, що розуміючи відповідальність держави перед кожним громадянином, не підтримує законопроект № 3279 в частині доповнення Закону України «Про Державний бюджет на 2020 рік» статтею 29 та звертається до Верховної Ради України з пропозицією утриматись від прийняття положень, які будуть порушувати конституційні гарантії незалежності суддів.